Kunde udtalelser Kundecases

Myfittingroom - Online tøjshop Google Adwords kampagner, Søgemaskineoptimering, Social Marketing strategi, Salgsoptimering og konverteringsoptimering. Se mere på: www.myfittingroom.dk (http://www.myfittingroom.dk) Pernille Nejst - meditation og kropsterapi Beskrivelse...


Læs mere her

E-hotline - E-handel E-marketing

Er du nystartet i E-handel og med at markedsføre dig online? Vil du undgå de værste faldgruber og komme godt fra start? Så er E-hotline...


Læs mere her

Google Optimering - Et godt eksempel

Har du en hjemmeside eller webshop er Google Optimering svært at komme uden om. Google Optimering får dit site godt placeret i de organiske søgeresultater...


Læs mere her

Hvorfor vælge os?

Højst sandsynligt har du surfet rundt og kigget på forskellige aktører inden for online markedsføring, søgemaskineoptimering, Google optimering, Google Adwords kampagner m.m. Som du måske...


Læs mere her

Søgemaskineoptimering SEO på Google og Andre søgemaskiner

Er din webshop eller website ikke så synlig som du kunne tænke dig? Bruger du for mange penge på betalt markedsføring? Har du styr på...


Læs mere her
01234
Hjem >> Ordbog SEO (Søgemaskineoptimering)
Ordbog for SEO Online Markedsføring
Her på siderne finder du fagudtryk fra verden af Online Markedsføring, send endelig en email til os hvis der er udtryk du mangler

Ordbog SEO Online Markedsføring

Adwords – Google

Google Adwords er navnet på det online annoncerings program som Google tilbyder sine kunder. Google Adwords er uden sammenligning det mest udbredte og succesfulde online annoncerings software i verden.

Med Google Adwords kan annoncører annoncere deres produkter, webshop og hjemmeside online i højre side af Google Søgemaskine, samt helt i Toppen af Google søgemaskine.
Læs mere om Google Adwords her

Adsense - Google

Google Adsense er Googles software og annoncerings program for de websites der ønsker at tjene penge på at vise andre hjemmesiders annoncer på deres website. Det er typisk større Portaler eller News sites som via Google Adsense tilbyder andre hjemmesider at annoncere deres produkter på deres Site, dette håndteres så gennem Google Adsense.

Som annoncør med Google Adwords kan du fx vælge at vise dine annoncer gennem det der kaldes Content Network(DK: Indholdsnetværket)  hvor du så betaler en given klik pr. klik du får fra annoncerne på Content Networket.

Anchor tekst

Er den tekst man sætter ind i selve linket for dermed at højne værdien af den konkrete linking. Fx hvis jeg vil linke fra et relevant site til en hjemmeside som www.stepnote.dk der sælger Noder online ville jeg vælge at lave Linket sådan her: Noder til al slags musik i stedet for Find Noder til al slags Musik her.

Dette er en detalje som mange glemmer når de linker til deres site fra et andet og ofte er det heller ikke muligt hvis fx der er tale om en link farm, læs mere under Linkfarm. Men men, det betaler sig rigtigt godt at få en masse links ud med Ankertekst da det virkelig er Guf for Google.

Ankertekst

Læs under Anchor tekst

Algoritme

En algoritme i relation til Søgemaskiner er en Kompliceret ligning/udregning eller sæt regler om man vil, der for hver søgemaskine er unik i sine prioriteringer af hjemmesiders placeringer i søgemaskinens søgeresultater. Algoritmen er hemmelig, men udgør et utal af kriterier som søgemaskine robotterne bruger til at indeksere og placere hjemmesiders organiske søgeresultater efter. De vigtigste kriterier er typisk Pagerank, Meta title, H tags, ALT tags, Tekst på landingssiden m.m. Kriterierne i Algoritmerne ændrer sig ofte eller vægtningen af dem sættes op eller ned.

ALT tag

Er et tag/kode du bruger fx til at "mærke" billeder med relevante søgeord der passer til billede og den side billedet ligger på.

Backlink

Er et link fra en anden hjemmeside som linker tilbage til din hjemmeside. Læs evt. også under Linkbuilding

Blacklisting

Er et udtryk der dækker over når en Hjemmeside bliver smidt ud eller med et pænere ord, ekskluderet fra en søgemaskine. Blacklisting kan skyldes mange faktorer, oftest er det når en hjemmeside benytter sig af Cloaking eller keyword stuffing

Black hat SEO

En overordnet betegnelse for at prøve at snyde sig til god placering i søgemaskinerne for derved at få mere trafik, herunder fx linkspamming, cloaking m.m. Pas gevaldigt meget på hvis du får tilbud fra en leverandør der begynder at tale om at udføre tvivlsomme ting med din hjemmeside for at få hurtig trafik ind på din hjemmeside eller fx siger de kan få dig på side 1 øverst i Google indenfor en måned - så kan du være sikker på at de ikke har rent mel i posen og vil benytte sig af Black Hat SEO og det kan koste dig en Blacklisting af din hjemmeside, og det er rigtig rigtig svær at få ophævet.

Blog

Eller Webblog, er en betegnelse for en Online webbaseret log. "blog" er en sammentrækning af web og log deraf"blog"  Blog'en er en personlig side, logbog eller dagbog om man vil, hvor man giver udtryk for sine meninger om forskellige emner og temaer. Alle kan have en blog og ofte er der en blog tilknyttet til større websites, portaler og webshops hvor kunder, brugere og udvalgte redaktører kan diskutere og ytre sig om emner der som regel relaterer til hjemmesiden temaer eller produkter.

Browser

Er det program som man tilgår Internettet med og som læser hjemmesiderne grafisk og kontekstuelt. De mest kendte Browsere er Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari til Mac, Chrome fra Google.

CTR (click through rate)

På dansk"Gennemklik frekvens" som er en betegnelse for den procentuelle værdi af hvor mange gange en given annonce, banner o.lign. klikkes på i forhold til visninger, jo højere CTR, jo bedre. 

Cloaking

Er en ofte anvendt metode til at "snyde" søgerobotterne/spiders til at highranke ens hjemmeside på bestemte søgeord. En metode der fx blev benyttet en del i 90'erne var at skrive en række søgeord med hvid skrift for dermed at få søgerobotterne ind via en masse søgeord som brugeren af hjemmesiden ikke kunne se. Denne metode benyttes af ingen i dag, da Google hurtigt opdager det.

I dag benyttes noget mere komplicerede metoder og programmering hvor man i sit websystem registrerer om en besøgende på hjemmesiden er en Crawler/Søgerobot eller en Fysisk bruger. Hvis det er en Crawler præsenteres denne for en anden side end den som brugeren ser. Siden som crawleren rammer indeholder fx et væld af søgeord som man gerne vil rankes højt på. En sådan side ville være ren volapyk for en bruger, men for crawleren kan det ligne en meget vel optimeret side som dermed kommer hurtigt op i de organiske søgeresultater.

Cloaking er bundulovligt i henhold til Googles Kriterier for optagelse i søgeresultaterne. Opdages det at din side er "Cloaket" så bliver siden ekskluderet fra Google og det kan betyde slutningen på en virksomhed. Får du mistanke om at en udbyder af søgemaskineoptimering påtænker at anvende Cloaking på dit site, så hold dig langt væk - i værste fald kan det betyde at du må lukke din forretning når først Google har ekskluderet eller blacklistet dig fra deres Søgemaskine. 

Content Network

Content Network eller "Indholdsnetværk" er Googles betegnelse for deres netværkspartnere som annoncører af Google Adwords kan benytte til at vise annoncer på relaterende hjemmesider. Netværkspartnerne er andre hjemmesider som typisk er større portaler der har et stort antal brugere. Det kan fx også være avisers eller magasiners hjemmesider som har en række områder på deres site for Googles Sponsorerede Links.

Conversion rate

Eller konverterings grad bruges inden for online markedsføring og en af de vigtigste parametre at måle på. Konverteringsgraden er en procentuel måling af hvor mange besøgende der skal til for at konvertere til et salg, et lead eller fx sign up til nyhedsbrev. Konverteringsgraden kan svinge en del og afhænger meget af branche og produkter.

Cost pr. Click CPC

Omkostning på klik, fx ved annoncering med Google Adwords (PCP - Pay Per Click), bannerannoncering og andre online annonceringer. CPC er en af de vigtigste parametre at måle på når vi taler online annoncering.

Crawler

Er en betegnelse for det program, software om man vil som søgemaskinerne benytter til "kravle" rundt på Internettet og indeksere de millioner af hjemmesider som udgør www world wide web. Crawleren benytter de links der ligger på hjemmesiderne til at finde fra den ene underside til den næste. Bl.a. derfor er det så vigtigt at alle undersider på en hjemmeside er linket sammen mellem hinanden da Crawleren kun kan finde alle sider ved at "crawle" fra side til side. læs også under robot

CSS

Cascading Style Sheets (også kaldet"Stylesheet" "Typografiark" eller CSS) CSS er et computer sprog der bruges til at fortælle hvordan man ønsker indhold/content præsenteret i HTML, XHTML eller XML i en browser. Typisk har man tilknyttet et eller flere stylesheets til en hjemmeside og det smarte ved CSS er at man ikke behøver at formatere inde i den rå kode, men kan gøre det via CSS arket og tilknytte så mange sider som man ønsker til hvert stylesheet. Læs mere på wikipedia om CSS 

CTR

Står for Click Through Rate (dk: Gennemsnitlig klik rate) og et yderst vigtigt parameter at måle sin online markedsføring på. Med CTR, kan du se, typisk en procentuel værdi for hvor mange som klikker på din annonce, banner m.m. ud af de som ser den. 

Deep link

På dansk, Dybdelinking, betyder at man laver links dybere  i hjemmesiden, på niveau 2, 3, 4 m.v. Er eksempel er fx når man foretager linkbuilding linker til andre sider dybere i hjemmesiden end forsiden eller hoveddomænet. Fx kunne det være at linke direkte til et produkt man meget gerne vil have "ranket" (god placering) på, i stedet for at linke til forsiden, linker man så direkte til produktet. Dette skaber mange flere indgange til hjemmesiden og man kan dermed arbejde med fx pagerank på flere sider end kun forsiden.

DMOZ

Er det største linkkataloger (på engelsk: Directory) på Internettet. Det er redaktør styret af en masse frivillige redaktører som sidder overalt i verden og vurdere hvilke hjemmesider der skal optages i linkkataloget og hvilke der ikke skal. Det at det er manuelt styret gør at der er tale om kvalitetslinks og mange søgemaskiner, herunder fx Google, henter links fra DMOZ. Derfor bør det være det absolut første link katalog man forsøger at blive optaget i. Gå til DMOZ her

Dofollow link

Er det modsatte af "No Follow link/tag'et" som sørger for at søgemaskinerne ikke overfører "linkjuice" til den side linket linker til. For uindviede lyder det sikkert som Russisk, så lad mig give et eksempel. Du ønsker at linke til en "læs mere side" som uddyber det der står på den side du vil linke fra - men du ønsker ikke at overføre linkjuice til denne "læs mere" side, derfor sætter du Nofollow tag i dit link for derved at beholde linkjuice og pagerank på den første side. 

Et dofollow link er en helt almindelig href= henvisning (link) og ser sådan ud: <a title="titel på dit link" href="http://www.domæne.dk">Tekst til Link (ankertekst)</a>

Se også No follow link

Doorway page

Doorway page (døråbnings side) er en betegnelse for en side der er skabt til at fange søgemaskinerne hurtigt og få indekseret siden højt i de organiske søgeresultater.  Denne side ser brugeren aldrig, da den redirectes (rederigeres) til en grafisk pænere landingsside. Typisk er Doorway siden uden grafisk design da den kun er beregnet for søgerobotterne. Der er tale om "Blackhat" søgemaskineoptimering, så hold dig langt fra det, da du risikerer at din hjemmeside bliver blacklistet.

Der er desværre en del SEO firmaer der benytter sig af denne metode for dermed at undgå at skulle lave reelle landingssider med godt og beskrivende content der samtidig er guf søgemaskineoptimeret. Det er langsommeligt arbejde at gøre det ordentligt og derfor springer mange over denne proces, da man relativt hurtigt kan generer en hulens masse Doorway sider med masser af søgeord, links osv. som så leder hen til din forside. Ud over det er ulovligt, så sker der også det at når/hvis du bryder med dit SEO firma, så lægger Doorway siderne typisk på udbyderens server og de beholder dem nok ikke på deres server for dine blå øjnes skyld. Derfor forsvinder din pagerank, din indeksering og hele pivtøjet når du stopper med en sådan udbyder, så hold dig langt væk fra sådanne firmaer.

Duplicate content

Kopi indhold på dansk, er ikke smart at have noget af på sit site eller netshop. Med kopi Duplicate content forstås alt, herunder, tekst på siden, overskrifter, meta titles og meta descriptions. Det er duplicate når fx en brød tekst er identisk med tekst fra en af dine andre undersider. Det værste at have "duplicate" er Meta titles. Har du flere sider der starter med det samme ord i meta title, så indekseres den og kopi siderne lavere, så lad vær med det. 

Duplicate content udspringer af et ønske fra søgemaskinernes side i at have så varierende sider som muligt samt undgå kopi tekster, kopi sider m.m. som for brugeren giver en dårlig oplevelse. Derfor er duplicate content en meget vigtigt faktor for din indeksering i søgemaskinerne og i mine øjne en af de vigtigste. Dette kriterier skiller de hjemmesider fra som ikke har deres eget unikke content skrevet for brugerne og ikke kopieret fra andre sider.

Dybde link se "Deep Link"

Dynamiske sider

Er websider der skabes ud fra en eller flere faste skabeloner til lay out og design, content(tekst, billeder osv.) samles i en database fx via et CMS system eller helt hardkodet. Selve frontend siderne (html siderne) genereres når siden loades i browseren. 

Eksternt link

Er et link på en webside der leder hen til et andet site, blog eller andet Internet medie.

Frames

Er et levn fra 80'erne og start 90'erne. Frames brugte man i stor stil til at opdele en webside i flere sektioner. Man loadede så tekst ind i disse sektioner.

I dag er der ingen søgemaskiner der accepterer Frames til indeksering, deres Crawlere ser dem simpelthen ikke. Jeg støder stadig på kunder som har hjemmeside opbygget i Frames, helt utroligt da ingen søgemaskiner nogensinde vil finde sådan et site. 

Google Adsense

Læs under Adsense

Google Adwords

Læs under Adwords

Googlebot

Betegnelsen som Google benytter om deres søgerobot.

Google Bowling

En grim én. Google Bowling betegnelsen bruges om de som opretter mange dårlige links til en konkurrent således Google sender konkurrenten længere ned i rangering. 

Google Dance

Betegnelse for den opdatering Google foretager ca. en gang hver 6. uge af hele deres index. "Dance" bruges fordi der i de 2-4 dage denne opdatering varer kan være endog store forskelle i antal hits på søgninger plus de placeringer i ranking som man ser. Dette skyldes at Google har henved 40 data centraler fordelt over hele verden. De bliver ikke opdateret samtidig, deraf de store udsving(dance).

Google Dance er ikke aktuelt mere da Google nu indekserer på en anden og bedre måde. Faktisk foregår indekseringen kontinuerligt er ikke begrænset til hver 6. uge.

Google Quality Score

Googles kvalitets vurdering af dit søgeord og kampagne i Google adwords. Scoren gives blandt andet ud fra landingssidens aktualitet i forhold til søgeord. Jo bedre Quality score jo mindre CPC.

H Tags

Er html sprog for header(overskift) Du kan have h1, h2, h3, osv. Disse h tags benyttes til at have den samme font på fx alle overskrifter og sub overskrifter. Google vægter h tags højere end almindelig brødtekst når de bruges til overskrifter, hvorfor de er vigtige at benytte i stedet for fx Fed overskrift uden h tag.

HTML

Hypertext Markup Language (HTML) er et programmerings sprog, der primært har til formål at strukturere indholdet på en hjemmeside og få tekst og billeder til at virke som links til andre html-sider.

XHTML

XHTML (Extensible Hyper Text Markup Language), er næste generation af HTML

XHTML indeholder de samme elementer som i HTML, men skrives efter andre regler, baseret på XML (Extensible Markup Language), og kan derfor anses som en reformulering af HTML i sproget XML.

Inbound link

Læs Ekstern link

Indeksere på søgemaskiner som fx Google

Indeksering på Google, Yahoo eller andre søgemaskiner er i bund og grund som et index i en bog. Google fx indeksere hjemmesider ved at Crawle Internettet ca. hver . uge - se Google Dance

Når Google bots har crawlet Internettet indekseres alle websites og deres sider efter en række forskellige kriterier, de vigtigste kriterier er:

  1. Meta title og dens relevans i forhold til content på den side den refererer til.
  2. Antal relevante og kvalitative links ind til hoved domænet samt til den enkelte side.
  3. Content på siden, er det unikt(ikke kopieret/duplicate) er der h1 tags, h2 tags med overskrifter der passer til content
  4. er der trafik til siden fra andre sites med samme eller relaterende indhold.
  5. Er billeder og links på siden tag'et
og mange mange flere endnu..

Internettet 

Det har de skrevet noget meget klogt og udfyldende om her på Den Store Danske

Keyword Stuffing

En betegnelse for overdreven brug af søgeord i meta titles, overskrifter og tekst. Vurderer søgemaskinerne at du "Stuff'er" med søgeord så ryger du ned i ranking.

Konvertering

Er en betegnelse der bruges når et besøg på en hjemmeside bliver til et salg, et lead, et sign up til fx nyhedsbrev.

Konverteringsgrad

Er vel nok en af de vigtigste parametre der måles på ved E handel. Konverteringsgraden kan du læse mere om her

Landing page

Læs landingsside

Landingsside

Er den side som brugeren lander på når han/hun klikker ind på en hjemmeside via fx en Google annonce, et banner eller en anden indgangskilde. Landingssiden kvalitet afgøres af teksten og dens relevans for det søgeord der førte til landingssiden.

Link Farm

Link farming er en betegnelse for en struktureret metode for linking mellem en masse hjemmesider. Ideen er at disse sider så linker til hinanden indbyrdes for dermed at snyde søgemaskinerne til at tro at deres sider er mere populære end de reelt er. Problemet er at de fleste søgemaskinerne i dag nemt afdækker dette snyderi og straffer hjemmesiderne ved at sende dem ned i hierarkiet. 

Link Juice

Linkjuice er en betegnelse for graden af popularitet det enkelte link kan sende videre til en anden hjemmeside. Denne værdi afgøres dels af siden relevans i forhold til dit eget indhold samt af hvor meget linkjuice siden selv modtager fra andre sider.

Link spamming

Link spamming er det samme som keyword stuffing

Overdreven brug af søgeord kan have en dramatisk effekt og sende din indeksering helt i bund, så pas på med det.

Linkbuilding

Linkbuilding er en betegnelse for måske den vigtigste faktor for din placering på søgemaskinerne. Ved linkbuilding forstås at "builde" eller "bygge" links på ude på Internettet. Det kan man gøre på mange måder, læs mere om linkbuilding her

Meta Description

Meta description er den beskrivelse af den enkelte side på en given hjemmeside som søgemaskinerne viser i organske søgeresultater. Man kan ikke se meta beskrivelsen da den er kodet til kun at søgemaskinerne ser den. Meta beskrivelsen er enormt vigtig at individualisere efter den enkelte landingssides content/indhold. Læs mere om meta description her